آبان داد

آبان داد

ساعت شنی
آبان داد

آبان داد

ساعت شنی

شدن

یکی مهم‌ترین فرضیۀ روانشناسان وجودی در باب تکامل و رشد، مفهوم "شدن"است. آن‌ها عقیده دارند که هستی هیچگاه ساکن نیست؛ بلکه همواره درحال چیزِ جدیدی شدن و فراسوی خود رفتن است.

ریشۀ فلسفی این فرضیه را می‌توان در نوشته‌های سارتر یافت. سارتر در جایی می‌نویسد: «آنچه انسان می‌نماید و به گمان دیگران هست، نیست! به همین شکل، آنچه به گمان دیگران نیست، هست! دیگران به کنار، انسان آنچه اکنون هست، به واقع نیست. چرا که در جریان دگرگونی و شدن است. رو به سوی آینده دارد و باید خود را عوض کند و مدام کس دیگری بشود؛ تا سرانجام تصویری از خویشتن خویش به دست آورد.»

هدف بشر همواره این است که به صورت "انسان کامل" درآید. حال اگر از این "شدن" سرپیچی کند، بیمار می‌شود. ما بهای مبارزه با شدن خود را با اضطراب، افسردگی،‌ توهم، هذیان و سایر بیماری‌های روانی خواهیم پرداخت.

 

کپی از وبلاگ ساحل...


+ ساحل جان... بیا دوباره تو وبلاگت بنویس! زیاد هم بنویس... باشه؟

دلم تنگه وبت رو خوندنه.

دوست دارم اونجا رو.. دوست دارم نوشته هات رو..  خودت رو بیشتر  :)


نمیدونم اینجا میای هنوز...


نظرات 6 + ارسال نظر
بردیا پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 23:42 http://elves0014.blogsky.com

راهش چیز دیگس،راهش اندیشیدنه،میگن ک لازمه ی روزی توی زندگی بشینی کل شنیده هاتو واندیشه هاتو اشتباه بدونی،توهمشون شک کنی،بشینی ازنو خودت واسه خودت استدلال کنی،فکرکنی،بچینی خشت به خشت بیای بالا،اینجوری میتونی بگی عقیده من فلانه،اینجوری میشه عقیده خودت،نه شنیده هایی ک فکر میکنی عقیدته
هدف؟چرا هدفو الان مطرح کردید؟
خب هدف معلومه دیگه،چیزیه که دنبالشی تا ب دستش بیاری

من هم فکر کردم باید اطلاعات و علم خودمونو بالا ببریم بعد بین چیزایی که شنیدیم(آموختیم) ، انتخاب کنیم که باز به همون استدلال و فکر کردن ربط پیدا میکنه... یعنی اون فکر کردنه هم مواد خام میخواد.... خب شاید میتونه هم نخواد :/
البته متوجه حرفتون هستم و موافقم.

هیچی... فقط با کلمه ی اسودگی که گفتید مشکل داشتم...
فکر کنم نباید گیر بدم به این تک کلمه. به هر حال اون دیدگاه هم جالب بود. مرسی از بیانش :)

بردیا چهارشنبه 2 تیر 1395 ساعت 23:21 http://elves0014.blogsky.com

خب بعضی وقتا ک میگید با عقل خودمون جور دراومده،من ازشما میپرسم که این عثلی ک میگید باش جور دراومره همون حرفایی نبوده ک قبلا شنیدید و درست قلمدادشون کردید و مبنای کاراتون گذاشتیدش؟
کمال یعنی حد اعلی،قبل ازینکه بخواهید مصادره به مطلوب کنید لازمه بگم ک انسان به دنبال کمال خودش نمیره،به دنبال کمال دنیای پیرامونش میره تاراحت باشه

خب چه اشکالی داره... مبنا ها باید ساخته بشن دیگه. راهش هم شنیدنه.

هدف رو چی تعریف میکنید؟

بردیا یکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت 20:08 http://elves0014.blogsky.com

هدف انسان زندگی بهتر و راحتتره،توی تاریخو نگاه کنید،حرکت تاریخی انسان ها ب سمت اسودگی رفته،به سمت راحتتر شدن،ب سمت امکانات بیشتر
ببخشید که این رومیگم ولی خب من فکر میکنم بچه های دبیرستانی وبعضا دانشجوها اعتقادی ازخودشون ندارن،ونمیشه بهش گفت اعتقاد بلکه شنیده های دیگرانه،شما تابافکرکردن و مبنای خودتون به چیزی نرسید که بهش اعتقاد نمیگن خانم

اینم خوبه...
کمال رو چی تعریف میکنید؟

خب شنیده های دیگران هست... ولی لابد با عقل خودمون جور در اومده و پذیرفتیمشون و می تونیم توضیح بدیم... نمیشه اعتقاد؟

البته در این مورد باید نظر آدما با هم فرق داشته باشه.... تا آدما فرق داشته باشن!

بردیا یکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت 13:43 http://elves0014.blogsky.com

ریشه فلسفی این نظریه توی نوشته هاییه ک از هراکلیتوس به جای مونده نه سارتر
اینکه هدف انسان انسان کامله رو ازکجا اوردید؟
و این نتایجی ک ازش گرفتید هم نادریته چون فرض مقدمه نادرسته

مرسی بابت تکمیل
این متنو من کپی کردم ولی اعتقاد خودم هم همینه که هدف خلقت، کمال و تکامله... و هدف هر جزء...
فکر کنم از نظر هر کس، این فرق میکنه. نظر شما چیه در مورد هدف انسان؟

نیما شنبه 28 شهریور 1394 ساعت 08:05 http://sunray.blogsky.com

با روانشناسی اگزیستانسیال فقط میشه همه چیز رو پیچیده تر کرد، اگر غیر از این بود غزالی فیلسوف بزرگ برای خودشناسی و خداشناسی یکباره همه چیز رو رها نمیکرد و رو به عشق و عرفان نمیاورد

یک آن شد این عاشق شدن دنیا همان یک لحظه بود
آن دم که چشمانت مرا از عمق چشمانم ربود!

نمیدونم... فقط میدونم از این متن خوشم اومد!

مرسی.

مهندس جنین شنبه 28 شهریور 1394 ساعت 05:46 http://jenin.blogsky.com

سلام. وبلاگ ساحل مذکور!‌ آدرسش چیه؟

سلام. ترجیح میدم خودشون آدرسشون رو بذارن...

الان اپ نمیکنن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد